4 dec. 2012

Vem är Birros Gud?

Gud är inte en lesbisk kvinna som lagar mat i himlen. Gud är inte en bög i läderbyxor. Gud är en dömande Gud. Han är en mullrande kraft.
Från Marcus Birros krönika i den kristna tidningen Dagen 


Jag inser att det där rummet är det vackraste jag äger. ...Ett alltid upplyst, välkomnande rum. En stillhet som inbjuder till eftertanke och stolthet. En sorts ständig sol mitt i regnet. En seger i ett hav av förluster. Mening i meningslösheten. Det är inte bara ett litet rum i världen. Det är också vad Gud är för mig.
Marcus Birro krönika i Expressen 4 jan 2012

3 kommentarer:

  1. Uppenbart är Birros Gud en exkluderande Gud, vissa är välkomna andra inte.

    SvaraRadera
  2. Han har iallafall en gud :)

    SvaraRadera
  3. det är bara ett rum med en dörr och det blir bara en cell med en människas närvaro, en inlåst människas närvaro, en död cell eller en levande cell är frågan, du är en cell i ett rum med en dörr , men du är en levande cell, för dom med nyckel lever bara i ett lite större rum med en dörr, precis som en kyrka, vår värld, den inre och den yttre, så är allt bara rum med dörrar som med sinnes närvaro skapar energi och gör dem till celler, celler i den kropp som kallas universum,
    Jag är på samma ställe som du, men bara fysiskt,
    men har aldrig sett dig här så du är nog fri nu,
    ta hand om dig.
    mvh Isakin

    SvaraRadera